BILLIGA VENTILATIONSFILTER SNABBT OCH ENKELT   |   Vill du beställa en större leverans?   -   Skicka en offertförfrågan!

Återkommande frågor!

SKA MAN ANVÄNDA F5(M5)- ELLER F7-KLASSADE FILTER SOM TILLUFTSFILTER?

För både till- och frånluft gäller, att man bör använda det slags filter som ventilationsanläggningen är inställd för.

Byte till ett tätare filter (F5 → F7) på tilluftssidan skapar ett större undertryck i bostaden. Det är ingenting farligt, om man ser till att byta filter tillräckligt ofta. Ett tätare filter på frånluftssidan kan i värsta fall leda till att det skapas ett övertryck inomhus, vilket är skadligt för konstruktionerna.

HUR VET MAN NÄR FILTREN BÖR BYTAS?

I småhus mäter man inte tryckfallet "över" filtren, såsom man gör för att ta reda på igensättningsgraden i större ventilationsanläggningar. Mer avancerade ventilationsaggregat i småhus har en påminnelsefunktion, som baseras på den tid som förflutit sedan det senaste filterbytet (t ex 6 mån). Det bästa är dock att manuellt se över filtren då och då. Under tiden mellan vår och höst är luften full med pollen, mikroorganismer, sporer etc, varför vi rekommenderar att byta filter åtminstone vår och höst.

Kom ihåg att ett filterbyte är den enskilt viktigaste serviceåtgärden för ditt ventilationsaggregat!

MÅSTE MAN ALLTID ANVÄNDA ORIGINALFILTER I SIN VENTILATIONSANLÄGGNING?

De originalfilter som säljs av dem som tillverkar ventilationsaggregaten är sällan tillverkade av dem själva. Tillverkarna köper filtren av olika filtertillverkare. Därför finns det inte nödvändigtvis några egentliga tekniska skillnader mellan reservfilter och originalfilter.

Det viktiga är att filtret uppfyller klassningskraven enligt EN 779/2012 -standarden. I praktiken fastställer standarden vad varje filterklass (G3, M5, F7 osv) minst ska klara av att filtrera och med vilken effekt.

ÄR ETT GLASFIBERBASERAT FILTER BÄTTRE ÄN ETT SYNTETISKT?

Detta är ingen enkel fråga. Traditionellt sett har glasfiberbaserade filter filtrerat lika effektivt som syntetiska filter, men med mindre energiåtgång. Situationen har dock förändrats tack vare en snabb utveckling av syntetiska filtertextilier, och de nya syntetfiltren har lika goda egenskaper som glasfiberfiltren. Syntetiska fiber är också säkrare, eftersom de inte riskerar att sprida fibrer till inandningsluften.

ÄR FILTERPUNKTENS FILTER DÅLIGA, EFTERSOM NI ÄR SÅ BILLIGA?

Vi kan hålla låga priser tack vare vår låga kostnadsstruktur och våra stora inköpsvolymer. Kvaliteten på våra filter är alltid säkerställd enligt de senaste gällande standarderna. Vi sätter med andra ord aldrig priset framför kvaliteten.

MÅSTE JAG REGISTRERA MIG FÖR ATT KÖPA FILTER?

Du kan självklart köpa dina filter utan att registrera dig eller logga in. Men om du skapar en inloggning blir ditt nästa inköp hos oss snabbare, och du kan enkelt kontrollera vilka filter du beställde förra gången. Du kan också prenumerera på en filterpåminnelse till din e-postadress.

INNEBÄR DET KOSTNADER FÖR MIG OM JAG BESTÄLLER FEL FILTER?

Filterpunkten erbjuder en exceptionell, fri 100 dagars returrätt. Om du i misstag beställer fel filter kan du returnera dem till oss utan kostnad. Det räcker med att du kontaktar vår kundtjänst, så får du hjälp med hur du ska göra.

Det enda undantaget gäller måttbeställda filter. För dessa gäller inte returrätten, så länge mått och filterklasser överensstämmer med dem som angivits. Vi kollar alltid upp dessa saker noggrant med beställaren!

Din kundvagn är tom

Villkor

Vi följer reglerna för Rent Spel från det finländska direktmarknadsföringsförbundet (ASML), reglerna om elektronisk handel samt konsumentlagstiftningen.

Produkt- och prisinformation

På hemsidan visas pris och information för produkterna. Priserna uppges exklusive frakt, såvida inget annat anges. Priserna inkluderar 25 % moms.

Leveranstid

Vi levererar beställningen till den adress du uppgivit inom 1-4 dagar från beställningen.

Leverantör och leveranspris

Leveranspriset till närmaste avhämtningspunkt är 89 SEK.
Leveranspriset hem till dörren är 149 SEK. 
Leverans för ordervärden över 1500 SEK är gratis till närmaste avhämtningspunkt.
Våra leveranser ombesörjs av Posti och DHL express.

Betalning

  • Visa Electron
  • Visa
  • Mastercard
  • Nätbanken
  • Klarna-faktura

Returer

Våra varor har 100 dagars fri returrätt, räknat från den dag då varan emottagits.

Varor som returneras ska vara i oklanderligt skick och åtföljas av en kopia på leveranssedeln eller fakturan.

RETURADRESS:

Enfil Oy
Vannekatu 1
37130 Nokia
Finland
info@filterpunkten.se

Reklamationer

TRANSPORTSKADADE LEVERANSER

Om varan blivit skadad under leveransen, bör du omedelbart göra en skadeanmälan till leverantören. Ta därefter kontakt med oss.

FELAKTIGA VAROR

Om en beställd vara har ett material- eller fabrikationsfel, ansvarar vi för detta även efter 100 dagar. Om du upptäcker ett fel i en vara/beställning, ta omedelbart kontakt med vår kundtjänst.

Force Majeure

Vi friskriver oss från allt ansvar för förseningar som beror på force majeure. Vidare friskriver vi oss från allt ansvar för eventuella indirekta skador, som orsakas av leveransförseningar eller felaktigheter i varans skick. Enfil Oy förbehåller sig rätten att ändra i leveransvillkoren. Beställaren ska bekanta sig med de gällande leveransvillkoren innan beställningen.

Kontakt

Enfil Oy
Vannekatu 1
37130 Nokia
Finland
info@filterpunkten.se

Enfil Oy Registerutredning

Personuppgiftslagen (523/1999) 10§ samt enligt 24§:n registerutredning

ANHÖRIG REGISTERERHÅLLARE

Enfil Oy (Y-tunnus: 2164826-0)
Vannekatu 1
37130 Nokia
Finland

ANSVARSPERSON

Ville Koivula
ville.koivula [a] enfil.fi 

REGISTRETS NAMN

Enfil Oy kundregister

UTREDNING FÖR ANVÄNDNING AV REGISTER

Personen har rgistrerat sig som Enfil Oy:s kund, köpt varor, mottagare av kundbrev och / eller deltar i Enfil Oy:s kundtillställningar.

ANVÄNDNIGSÄNDAMÅL AV REGISTRET

Registret används som Enfill Oy:s kundregister. Det används som databas till beställningar samt till upprätthållning av kund-förhållanden. Data kan användas till utveckling av kundservice. Data kan användas till utveckling av Enfil Oy:s verksamhet, upprätthållning av statistik samt utveckling av en mer personligt innehåll i vår näthandel. Personuppgifterna behandlas under angivna lagar och gränsser.

Registrets uppgifter kan användas till Enfil Oy:s intern marknadsföring. Enfil Oy kan använda utomstående partners till upprätthållning av service förhållande mellan kumpaner. En del ava registeruppgifterna kan möjligen av tekniska skäl förflyttas till sammarbetspartners server .

 

REGISTRETS INNEHÅLL

Personregistret innehåller följande:

  • För och efternamn
  • E-post address
  • Postaddress
  • Telefonnummer
  • Data på tidigare beställningar
  • beställnigs-, post-, Matkahuoltos eller Postnords förföljningsuppgifter

 

ÖVERLÅTNING AV INFORMATION

Kundregistrets databas är ändast i bruk av Enfil Oy, med undantag av användning av utomstående tjänster så som mervärdestjänst eller inkasso samt faktureringstjänster samt vid lagstadgade skyldigheter. Databasen förflyttas inte utanför Europeiska Unionen.

Registrerad person tas automatiskt bort från registret på kundens egen begäran, om det inte finns några öppna ansvarsuppgifter eller lagliga frågor som hindrar detta. 

BESKYDDNING AV REGISTRET

Registret överlämnas inte till utomstående. Användningsrätten av registret förutsätter användar-rätt till Enfil Oy:s inre nätverk. Registret befinner sig i Enfil Oy:s skyddade server- operatör.